Nieuws

CADO en de rest van de vangrailfamilie

Gepubliceerd op:  - Laatste update:

Eén daarvan is de CADO. Als je regelmatig over de snelweg rijdt ben je het bordje met hierop 'CADO' vast weleens tegengekomen. We leggen hieronder uit wat dit type vangrail precies doet en zo speciaal maakt.

Waarom plaatsen we vangrails?

Vangrails zorgen ervoor dat voertuigen die van de weg raken worden opgevangen en voorkomen zo dat ze naast de weg belanden. Zonder vangrails is er gevaar voor aanrijding met objecten naast de weg, zoals bomen, gebouwen of personen. De vangrails vangen dus als het ware het voertuig op. 

De meest bekende zie je in het overgrote deel van het land langs de snelwegen. Ze zijn gemaakt van staal en staan op palen. Door middel van beugels zijn de vangrails aan staanders bevestigd.

Wat als een vangrail beschadigd is?

Vangrails kunnen een behoorlijke klap weerstaan, maar kunnen door een aanrijding beschadigd raken. Als de vangrails hierdoor hun werking verliezen, worden ze meteen gerepareerd of vervangen. Als het te druk is, stellen we de reparatie uit. Dan wordt een rijstrook afgesloten of een tijdelijke vangrail geplaatst. Die tijdelijke vangrail noemen we een barrier.

Een barrier is een betonnen of stalen afscheiding, die door middel van snelkoppelingen snel en eenvoudig aan elkaar wordt gekoppeld. Je vindt deze wegafscheiding ook wel eens terug bij wegwerkzaamheden.

Tekst gaat door onder de foto

Beschadigde vangrail na ongeval

Foto: beschadigde vangrail na ongeval op de A27.

Wat is een CADO?

Een calamiteitendoorsteek, afgekort CADO, is een constructie die ervoor zorgt dat een deel van de vangrail in de middenberm kan worden opgeklapt. De CADO wordt gebruikt om hulpdiensten door te laten, zodat ze een snellere route kunnen nemen. Het openklappen van een CADO wordt op afstand gedaan vanuit een verkeerscentrale.

Een andere doorsteek in snelwegen vind je tussen hoofd- en parallelrijbanen en in tunnels, namelijk de Uitgangsstelling (UGS). Een CADO en UGS kunnen ook worden gebruikt als een weg voor een langere tijd dicht is vanwege bijvoorbeeld een ongeluk. Door ze open te klappen en het verkeer achter het ongeluk door te laten steken naar de andere rijbaan, kan het ingesloten verkeer worden weggeleid.

Tekst gaat verder onder de video

Wat is een RIMOB?

Het is een woord met 28 letters. Geen wonder dat we de rimpelbuisobstakelbeveiliger afkorten tot RIMOB. De RIMOB is een constructie die wordt gebruikt om de gevolgen van aanrijdingen met obstakels, zoals portalen of brugpijlers, te reduceren.

De constructie is V-vormig of U-vormig en is tussen de zijkanten voorzien van buizen, die bij frontale aanrijdingen worden samengedrukt en de energie van de botsing absorberen. Bij een botsing vanaf de zijkant worden voertuigen min of meer langs de stalen constructie geleid, zoals bij een normale vangrail.

Nood- of spoedreparatie

Als er schades ontstaan aan een vangrail, CADO of RIMOB wordt altijd eerst gekeken of iets acuut gevaar oplevert voor de weggebruiker. Is dit het geval, dan herstellen we de schade meteen. Dit noemen we een noodreparatie en worden meteen, dus soms ook tijdens de spits, uitgevoerd.

Dit vanwege de veiligheid van de weggebruikers. Een schade die niet direct gevaar oplevert voor de weggebruiker, wordt op een rustiger moment hersteld. Dit noemen we een spoedreparatie en tijdens zo'n reparatie wordt de schade niet meteen hersteld, maar wel binnen 24 uur.