Nieuws

Extra Twitter-ogen op de snelweg

Gepubliceerd op:  - Laatste update:

De weggebruikers spotten bijvoorbeeld een pechgeval of voorwerp op de snelweg. Wij nemen je in dit verhaal mee naar een paar van deze meldingen.

Uit de hand gelopen hobby van Tonnie

Het is dinsdagochtend 17 maart 2020 omstreeks 06.30 uur. De telefoon gaat in de verkeerscentrale. “Met Tonnie, ik wil graag een melding doorgeven van een pechgeval op de A15 rechts bij hectometerpaaltje 116.6. Daar staat een busje langs de kant van de weg.” Zulke meldingen krijgen wij een paar keer per week van Tonnie binnen. Hij is actief op Twitter en een vaste volger van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie. Met zijn ‘hobby’ wilt Tonnie graag bijdragen aan veiligere situaties op de snelwegen.

Ook via Twitter geeft onze trouwe volger vaak incidenten door. Dit doet Tonnie uiteraard als hij op een parkeerplaats staat. Zo ontvingen wij deze melding op 31 maart 2020.

melding Twitter

“Het is een uit de hand gelopen hobby”, zegt vrachtwagenchauffeur Tonnie. Het begon met een Twitterberichtje in 2015 over een politieonderzoek op de A15 bij Barendrecht. Hij ontdekte meerdere politievoertuigen op en langs de weg. Hij maakte een foto van deze gebeurtenis en stuurde dit naar de VID (inmiddels overgenomen door Rijkswaterstaat). Zijn tweet werd door verschillende media in de regio Rotterdam opgepakt (zie foto hieronder). Sindsdien ontvangen wij wekelijks meerdere meldingen van Tonnie. Van voorwerpen op de weg tot voertuigen met pech.

Extra Twitter-ogen op de snelweg, voorbeeld van een tweet.

Mike is fan van Rijkswaterstaat

Het is vrijdagmiddag 6 maart 2020. Om precies te zijn: even na 16.00 uur. Via ons Twitterkanaal krijgen wij een melding binnen. Er zou een deel van een bumper op de weg liggen ter hoogte van Hoogmade op de A4. De webcare-medewerker van Rijkswaterstaat komt gelijk in actie. Hij neemt contact op met verkeerscentrale Zuidwest-Nederland. Twee minuten na de melding geven wij een terugkoppeling: “Bedankt voor je oplettendheid. We gaan een kijkje nemen.”

Deze melding kwam van Mike. Hij is ook een van de trouwe volgers die onveilige situaties meldt bij ons via zijn Twitteraccount. Mike is fan van Rijkswaterstaat, zo luidt zijn biografie op Twitter. Naast zijn werk als verkeersregelaar houdt Mike graag een extra oogje in het zeil op de snelwegen. Door zijn beroep komt hij namelijk op veel verschillende plekken, geeft Mike aan.

Melding via Twitter Rijkswaterstaat

'Er ligt plastic op de weg'

“Ik vind het fijn dat Rijkswaterstaat mijn melding direct oppakt”, zegt Ronald. Zijn meldingen komen veelal via Twitter binnen. Van een dieselspoor op de A10 tot een plastic voorwerp op de A12 bij De Meern. Met zijn koeriersbusje reist Ronald stad en land af om pakketten te bezorgen. “Tijdens mijn dienst ben ik veelal op de weg, ik ben blij dat ik dan ook wat kan betekenen voor de samenleving”, geeft Ronald aan.

Het koeriersbusje van Ronald waarmee hij (onveilige) situaties spot

busje Twittervolger

Meldingen van weggebruikers nemen we in behandeling

Rijkswaterstaat vindt het fijn dat weggebruikers onveilige situaties doorgeven. Uiteraard houden wij het verkeer ook continue in de gaten. Zo hebben we op veel plaatsen camera’s langs de weg en detectielussen in het wegdek. Ook zijn er ruim 300 weginspecteurs dagelijks op pad om onder meer onveilige situaties te ontdekken op rijkswegen.

Toch zijn we blij met extra ogen op de snelweg. Op het moment dat Rijkswaterstaat zo’n melding via Twitter ontvangt, geeft het webcareteam het signaal door aan de juiste regiocentrale. Zij sturen vervolgens een weginspecteur hierop af als dat nodig is. Ook Tonnie ervaart dit als positief: “Ik vind het bijzonder dat Rijkswaterstaat een melding van een weggebruiker direct oppakt. Hierdoor weet ik dat een melding serieus in behandeling wordt genomen.”

Samen zorgen we voor een veilige snelweg

Door de extra ‘Twitter-ogen’ zorgen we samen voor een veilige situatie op de rijkswegen. Wij adviseren weggebruikers om een melding via Twitter door te geven als ze op een parkeerplaats staan. En uiteraard niet tijdens het rijden.

Niet alleen de trouwe volgers Tonnie, Mike en Ronald geven meldingen door. Ook andere Twitteraars weten ons te vinden. Hieronder vind je een selectie van een aantal meldingen:

Twittermelding

Twitter 2

Twitter

Twitter

Melding Eric op Twitter

Zelf ook een melding doorgeven?

Als je een onveilige situatie ziet op de weg kun je 112 bellen. Geen sprake van gevaar of spoed? Dan kun je het op deze manieren doorgeven:

  • Landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat: telefonisch via 0800-8002 (maandag t/m vrijdag van 07.00 tot 20.00 uur. Zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 18.30 uur).
  • Via het Twitterkanaal van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (maandag t/m vrijdag van 06.00 tot 22.00 uur. Zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 18.00 uur). Doe dit uiteraard wel als je op een parkeerplaats staat.
  • Spot je een situatie op de weg buiten bovengenoemde tijden? Dan kan je dit doorgeven via het landelijke telefoonnummer van de politie: 0900-8844.

Hier lees je er meer over.